Publicaties

Veel van onze studies worden gratis aangeboden. Sommige studie(s) niet omdat u deze in druk kunt bestellen en/of als betaalde download. De opbrengst van de verkopen komen ten goede aan het werk van de Stichting Yarah, de auteur(s) van een studie krijgt zelf géén vergoeding (ook niet voor de studie-avonden).

Alle rechten © voorbehouden Stg. Yarah. Voor alle publicaties van de Stichting geldt: ongewijzigde, niet commerciële, reproductie is toegestaan mits mét bronverwijzing. Het ‘dieplinken’ van deze content is niet toegestaan.


Dat Geloof Ik Niet!

Is het wel waar wat we in de Bijbel lezen? Of is de Bijbel een boek vol mythische verhalen, een collectie van overleveringen zonder enige historische grondslag of steekhoudend, bijvoorbeeld archeologisch, bewijs?

Dat Geloof Ik Niet

Veelgehoorde tegenwerpingen met betrekking tot de Bijbel. Die tegenwerpingen zijn van de laatste eeuwen, vooral sinds de verlichting (18e eeuw) in zwang gekomen.

Wat moet je er mee doen? Wat kan- of wil je er tegenin brengen als je Christen bent? Is er wel iets tegenin te brengen? Wat als je inderdaad iets naloopt en dat een verzinsel was? Een mythe? Want: de bezwaren moet je wél serieus nemen en onderzoeken.

Valt de Bijbel nog wel te rijmen met de geschiedkundige feiten en de nieuwe wetenschappelijke inzichten van de afgelopen eeuwen?

Bij sommigen leidt het onderzoek in de Bijbel tot het verwerpen van het Christelijke geloof. Anderen komen er juist vaster door in hun geloof te staan. Weer anderen willen het niet onderzoeken want “ik geloof het wel” (maar eigenlijk niet).

Moeten we niet gewoon toegeven dat er géén sprake is geweest van een schepping, dat het volk Israël nooit in slavernij is geweest, dat het oude testament pas véél later geschreven is om een nationale identiteit te creeëren?

Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Inconsistenties in de Bijbel
  • Het Scheppingsverhaal
  • Samenstelling en datering van de Bijbel
  • De God van het Oude Testament
  • Het Volk in de Woestijn
  • Sporen in Egypte
  • Archeologische vondsten
  • De Habiroe bedreigen Kanaän
  • Jezus, de Zoon van God?

Dit onderzoek heeft geleid tot een e-book(je) in PDF-formaat van +/- 50 pagina’s die u bijgaand, gratis, kunt downloaden. Het boekje wordt uitgegeven onder de CC4.0 licentie. U mag het dus ook zelf aan anderen doorgeven. Elders als download aanbieden is niet toegestaan!

> DOWNLOAD DE UITGAVE HIER


Gratis Bibjelstudie over David, Koning van IsraëlDavid – De Koning van Israël

Tijdens de Bijbelstudies van het eerste deel van het seizoen 2013-2014 hebben we in Leek (Groningen) een gedeelte van het leven van David bestudeerd. Deze Bijbelstudie is als gratis download hier verkrijgbaar.

In deze studie staat vooral centraal hoe David het punt bereikte dat hij Koning van Israël werd, de historische feiten rondom het Koningshuis van David en de toekomst van het Koningshuis van David – dat tot een ééuwig Koningschap over Israël is gesteld.

We gaan door diverse hoofdstukken van 1 en 2 Samuël heen maar ook andere Bijbelgedeeltes worden uiteraard bestudeerd alsmede diverse buiten-Bijbelse bronnen zoals archeologische vondsten.

Deze studie wordt niet in druk uitgebracht en is uitsluitend als PDF te downloaden. Het elders aanbieden/verspreiden hiervan is niet toegestaan tenzij vooraf schriftelijke toestemming is verkregen. Alle rechten (c) 2014, Stg. BTO Yarah.

David – Koning van Israel


ogenmarcusDoor de Ogen van Marcus

Wie was Jezus van Nazareth? Wat is het verhaal rondom en van deze man, die tweeduizend jaar geleden leefde en van blijvende invloed op de geschiedenis van deze wereld is geweest?

Van zijn leven zijn meerdere verslagen beschikbaar, waarvan het oudste het “Evangelie van Marcus” is. In deze studie, een weerslag van een groot aantal lezingen/studie-avonden, wordt dit Evangelie van Marcus bestudeerd om zo een beter zicht te krijgen op de bijzondere man waarover dit Evangelie spreekt. We zien Jezus, door de ogen van één van zijn tijdgenoten en assistent en schrijver van Petrus – de Apostel die de leider van de jonge Christelijke kerk werd.

Deze uitgave mag vrij worden gekopieerd of geprint en (gratis) worden doorgegeven aan anderen (uw bijbelkring, leestafel van uw kerk, vrienden, familie..)

A4, ringband (gedrukte versie), 106 pagina’s.

> Door de Ogen van Marcus, Gratis Download (PDF)


Bijbelse visie op gemeentegroeiGemeentegroei vanuit Bijbels Perspectief

De kerk bestaat voor geen enkele andere reden dan deze: mensen trekken tot Christus. Om  hen naar het beeld van Christus te maken. Als we dat niet doen, dan zijn alle kathedralen, geestelijken, zendingsposten, zelfs de Bijbel zelf, een totale verspilling van tijd. God werd een mens met geen enkel ander doel dan dit” – C.S. Lewis

Veel gemeenten en kerken hebben de afgelopen jaren het programma “Doelgerichte Gemeente” gedaan. Met als gevolg dat de gemeenten groeiden in ledental, in veel gevallen. Wat is nu de kracht van programma’s als “Doelgerichte Gemeente”, de inhoudelijke kant even daar gelaten? De grote kracht er van is dit: het zorgt er voor dat een gemeente (weer) ’focus’ krijgt.

De vraag is – is dat dan de, of een-, Bijbelse methode die wij moeten toepassen voor Gemeentegroei? Kunnen gemeenten of kerken nog ‘autonoom’ groeien en: wat is er, Bijbels gezien, nodig voor Gemeentegroei? Of is Gemeentegroei iets wat we helemaal niet, of juist wél, na moeten streven?

Een beschouwing van de huidige situatie en een Bijbels perspectief op Gemeentegroei.
40 pagina’s, a5-formaat, geniet met glansomslag.

De brochure is te bestellen via Lulu.com, via onderstaande links:

> Gemeentegroei vanuit Bijbels Perspectief (PDF-formaat)